figure figure

Sådan foregår de 4 søvnstadier

Skrevet af: Anne Larsen

Søvn foregår altid i en cyklus af fire stadier. De hjælper dig på hver deres måde med at slappe af i kroppen og få renset hjernen, inden en ny dag begynder.

Når du sover, kommer du igennem fire forskellige søvnstadier. De er alle vigtige for, at du kan få en god søvn og vågne udhvilet op. De fire stadier varer samlet mellem 90 og 110 minutter. De fleste kommer derfor igennem mellem fire og seks stadier på en nat.

De fire faser består af tre såkaldte nREM-faser og en REM-fase. REM står for rapid eye movement og er et udtryk for, at du bevæger øjnene hurtigt under de lukkede øjenlåg. I de tre nREM-faser er der altså ingen øjenbevægelse, mens der er i den fjerde fase er meget bevægelse.

Stadie 1: døs

Når du først er faldet i søvn, sover du så let, at det faktisk ikke er sikkert, at du selv registrerer, at du sover. Cirka 50 % af dem, der bliver vækket i dette stadie, føler, at de faktisk slet ikke har sovet. Fordi du sover så let, vil du også have nemt ved at blive vækket af selv små lyde og bevægelser, og du kan opleve, at drøm og virkelighed flyder sammen.

Stadiet er vigtigt, da det forbereder kroppen på den dybe søvn. Musklerne bliver afslappede, og hjernens aktivitetsniveau bliver sænket til cirka det halve af, hvad det er normalt. Det er dog normalt, at du oplever, at dine arme og ben spjætter eller sparker i denne fase. Fordi du sover så let, kan det være, at du vågner af det.

Du er typisk i stadie 1 af søvnen i 10-15 minutter, inden du glider over i stadie 2.

Stadie 2: let søvn

I stadie 2 sover du stadig ikke dybt, men du sover dog dybere end i det første stadie. Din vejrtrækning bliver mere rolig, og din kropstemperatur og puls falder. Hvis du bliver vækket nu, vil du helt sikkert have fornemmelsen af, at du har sovet.

Din hjerneaktivitet er blevet langsommere, og hjernen kommer kun med små udfald for at sikre, at du bliver ved med at sove. Når det bliver målt på et EEG-apparat, er det tydeligt at se de små udsving, hvor hjerneaktiviteten stiger, fordi hjernen skal sikre, at du bliver ved med at sove.

Du er cirka i det andet søvnstadie halvdelen af tiden, du sover.

Stadie 3: dyb søvn

Når du når den dybe søvn, er din vejrtrækning meget langsom, og din hjerne fungerer på absolut laveste blus. Din krop er dermed helt afslappet. Det er også grunden til, at der er mange børn, der tisser i sengen i dette stadie: Deres krop bliver simpelthen så afslappet, at blæren giver slip.

For både børn og voksne er det i dette stadie, de går eller taler i søvne. Du vil slet ikke selv kunne huske, hvad du har gjort, fordi du sover så dybt. Hvis du bliver vækket nu, vil det tage meget lang tid for dig at vågne. Der kan gå op til en halv time, inden din hjerne er oppe på fuldt aktivitetsniveau igen.

Nogle påstår, at de kan gå direkte til den dybe søvn, når de lægger sig til at sove. Det er for eksempel småbørnsforældre. Det er dog ikke muligt at springe de to andre stadier over, men det kan føles sådan, fordi du er så træt.

Stadie 4: REM-søvn

I lang tid var der en holdning blandt søvnforskere om, at det var den dybe søvn, der var vigtigst for dig. I dag mener de fleste dog, at REM-søvnen er mindst lige så vigtig for dig.

På det søvnstadie er det som om, at din krop vågner op, selvom du stadig sover. Din hjerneaktivitet bliver næsten, som når du er vågen, dit åndedræt bliver uregelmæssigt, og dit blodtryk hurtigere. Fordi du ikke sover så dybt, gør det, at du er nemmere at vække i det fjerde søvnstadie.

Selvom du kan drømme i alle søvnstadier, drømmer du særligt meget under REM-søvnen. Du vil også i højere grad kunne huske dine drømme i den fase. Forskerne mener, at drømmene enten er hjernens måde at rydde op på, eller dens måde at bearbejde indtryk fra tidligere og gøre sig klar til en ny dag. Det er derfor, denne form for søvn er så vigtig.

Søvnstadierne gentager sig i løbet af natten

Du skal igennem alle søvnstadier i løbet af natten flere gange. Når du har været i REM-søvn, vil du derfor gå tilbage til døsen, inden du går over i den lette søvn og den dybe søvn. Typisk kommer du til at gennemgå alle faserne fire til seks gange i løbet af en nat. Det kommer selvfølgelig helt an, hvor meget du sover.

Ældre sover generelt mindre end både børn og voksne og vil derfor ikke komme igennem de fire søvnstadier lige så mange gange. Det skyldes dels, at søvnbehovet falder med alderen. Dels, at de ofte har fysiske skavanker, der vækker dem i løbet af natten.

Kilder:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-foregar-en-god-nats-sovn

https://samvirke.dk/artikler/din-sovn-har-4-faser

https://netdoktor.dk/tema/soevn/normal_soevn.htm

Tilmeldig dig vores nyhedsbrev