figure figure

Guide: Slip af med de søvnløse nætter – for dig og dit barn

Skrevet af: Anne Larsen

Søvnrytme er afgørende for den rette søvn

Det er vigtigt, at både du og dit barn har en god og regelmæssig søvnrytme. Som nybagt forælder må du dog vænne dig til, at der går nogle måneder, nogle gange år, inden du igen får en regelmæssig søvnrytme.

Din søvnrytme er afgørende for, at du får den søvn, som du har brug for. Det samme er dit barns. Derfor er det vigtigt, at du tager begge alvorligt og arbejder på at få rytmerne til at fungere optimalt. Det er noget, der kan tage tid. Ikke mindst, hvis du har et lille barn.

Gå i seng og stå på det samme tidspunkt

For at skabe en god søvnrytme for dig selv er det vigtigt, at du går i seng og står op på det samme tidspunkt. Når du skaber en rytme på den måde, vil din krop naturligt blive træt, når det er ved at være sengetid – og du vil i mange tilfælde opleve at vågne af dig selv om morgenen.

Selvom det kan være fristende for dig at gå senere i seng i weekenderne, kan det være med til at ødelægge din rytme. På de to nætter, der er i weekenden, kan du vænne kroppen til at gå senere i seng og at stå senere op. Det kan gøre det virkelig hårdt for dig at komme op mandag morgen.

Hvis du er meget generet af, at du kommer til at ændre på din søvnrytme i weekenden, er det smartest, at du også går i seng og står op på det samme tidspunkt i weekenden.

Forstå dit barns søvnrytme

Når du har et lille barn, kan det være svært for dig at holde fast i en regelmæssig søvnrytme. Det er meget forskelligt, hvor lang tid der går, inden dit barn sover igennem en hel nat.

Dit barn kan først klare sig uden mad om natten, når det er seks måneder gammelt. Du kan derfor ikke forvente, at han eller hun sover igennem før det. Selvom dit barn er seks måneder, er det stadig ikke sikkert, at det sover en hel nat.

I mange tilfælde skal der noget træning til. Det er for eksempel at skabe rolige, trygge og stabile rammer i forhold til dit barns sengetid.

Hvis dit barn har det med at vågne og skrige om natten i kortere eller længere tid, er det vigtigt, at du tager det med til lægen. Det natlige skrigeri og den uregelmæssige søvnrytme kan nemlig være et tegn på ørebetændelse. I det tilfælde hjælper det ikke noget med tilvænning og træning.

Kilder:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/grafik-se-hvordan-du-faar-en-bedre-soevnrytme

https://www.alt.dk/boern/smadret-sovnrytme

https://www.alt.dk/boern/forsta-babys-sovn

https://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-foregar-en-god-nats-sovn

Tilmeldig dig vores nyhedsbrev