figure figure

Lider du af Insomni (søvnløshed)? Sådan stopper du de søvnløse nætter

Skrevet af: Anne Larsen

[toc]Der kan være mange forskellige grunde til, at du har svært ved at falde i søvn. For de fleste går deres insomni over efter kort tid. Lider du af det i længere tid, og er du generet af det i hverdagene, bør du søge læge for at få hjælp.

De fleste kender det at ligge og vende og dreje sig i sengen, fordi de ikke kan falde i søvn. Det kan være i nogle dage eller nogle uger. For størstedelen vil det dog blive normalt igen i løbet af kort tid. For omkring 10-20 % bliver det dog til en kronisk tilstand.

Når du har besvær med at sove, bliver det kaldt insomni – både hvis den er kronisk, og hvis den ikke er. I begge tilfælde vil du have svært ved at falde i søvn, vågne tidligt eller generelt have en følelse af, at du har sovet for lidt.

Psykiske årsager og arbejde kan være skyld i insomni

Der kan være mange forskellige grunde til, at du lider af insomni i kortere eller længere tid. For mange skyldes det psykiske årsager, som at de er angste, er i sorg, er depressive og lignende stærke følelser.

For andre kan det skyldes, at de er under et stort pres på deres arbejde, og at de derfor er meget stressede. Det kan være med til at gøre, at du har svært ved at finde ro, selvom det egentlig er lige præcis det, som du har brug for.

Søvnbesvær kan skyldes sygdomme og medicin

Somatiske sygdomme som Parkinsons, Alzheimers og demens kan også være med til at gøre, at du får svært ved at sove. Det samme kan sygdomme som søvnapnø og restless legs syndrom.

Har du mistanke om, at du lider af en af de sygdomme, bør du selvfølgelig søge læge med det samme – lige meget hvor kort eller lang tid, du har haft problemer med at sove.

Søg læge ved insomni

I de fleste tilfælde vil din insomni gå over af sig selv, men hvis du bliver generet af den i løbet af dagen, for eksempel i form af dagstræthed eller koncentrationsbesvær, bør du søge læge. Lægen vil som regel bare lytte til din egen oplevelse af, at du sover for lidt. Det er kun sjældent nødvendigt, at din søvn bliver målt på et søvnlaboratorium.

Det skyldes, at du i langt de fleste tilfælde skal vente på, at det går over af sig selv. I nogle tilfælde kan du få sovemedicin, men hvis du tager det i længere tid, kan det også være med til at gøre, at du får svært ved at sove. Derfor er det vigtigt, at du kun tager det i længere tid efter aftale med din læge.

Lider du af kronisk søvnbesvær, vil du have svært ved at sove i mere end tre dage om ugen, og det skal have stået på i en måned. Lige meget hvorfor du har svært ved at sove, kan det dog være rart, at du taler med din læge om det, da det er rart at kende grunden til det.

Behandling af insomni

Som nævnt kan du i nogle tilfælde få sovemedicin mod insomni. Det er dog ikke en holdbar løsning, da du også kan få svært ved at sove, hvis du tager meget sovemedicin. Derfor er det kun en midlertidig løsning. Hvis du lider af søvnbesvær på grund af sorg eller følelsesmæssigt kaos, vil medicinen kunne hjælpe dig, indtil du får det bedre psykisk.

For nogle bliver angsten for, at de ikke kan falde i søvn, en hæmsko i sig selv i forhold til at kunne sove. De ligger derfor og bliver stressede, hvis de ikke hurtigt kan falde i søvn. Hører du til den gruppe, der kommer til at stresse dig selv over din manglende søvn, kan det hjælpe dig at tale med en psykolog, der kan give dig nogle værktøjer til, hvad du kan gøre.

Sådan kan du forebygge insomni

Der er en række tiltag, som du selv kan tage for at forebygge insomni. Det er først og fremmest, at du undgår at drikke alkohol, te og kaffe inden sengetid, og at du lader være med at ryge, dyrke motion eller spise mad, lige inden du skal i seng. Det er alt sammen noget, der kan være med til at gøre, at du får svært ved at sove.

Generelt er det dog en god ide, at du dyrker motion, da det netop kan hjælpe dig til at falde i søvn. Du bør bare ikke gøre det lige inden sengetid.

Derudover vil det hjælpe dig at leve et sundt liv med faste rutiner. Når du spiser sund mad og vænner kroppen til at gå i seng og stå op på de samme tidspunkter, vil det være med til at gøre, at du har langt nemmere ved at falde i søvn.

Kilder:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/generelt/tilstande-og-sygdomme/soevnforstyrrelser/soevnloeshed/

https://pro.medicin.dk/Sygdomme/Sygdom/318149

https://www.pjkp.dk/behandling/sovn/insomni/

Tilmeldig dig vores nyhedsbrev