figure figure

4 måder til god kropsholdning, der giver bedre søvn

Skrevet af: Anne Larsen

Dårlig kropsholdning påvirker søvnen

Vores liv er mere eller mindre centreret om skærme. Hvad en der er tale om en computerskærm, en skærm på en smartphone eller en tablet. Vi kommer ikke udenom, at vi i de fleste af døgnets timer benytter en skærm, og det har desværre flere kedelige tendenser i forhold til vores kropspositur.

Vores kropsholdning er en essentiel faktor for, hvor godt vi går og har det til dagligt. En dårlig kropspositur kan have mange negative konsekvenser, hvorfor det er vigtigt, at man ikke undervurdere sin egen kropsholdning. Det kan dog være svært at få gjort noget ved kropsholdningen, hvis ikke man er informeret om, hvordan dette gøres i praksis.

Dårlig søvn kan mange gange kædes sammen med, at kroppen ikke har de optimale forhold for en god nats søvn. Her kan kropsholdning spille en væsentlig rolle. Især i nakken mærker mange, at der er skavanker efter en hel dag på arbejdet.

Her får du 4 måder hvorpå du kan få en god kropsholdning, der giver god nattesøvn.

1. Kontinuerlig træning

Ligesom det er tilfældet med alle andre muskelgrupper i vores krop, så skal rygmuskulaturen  trænes, før den bliver stærkere. Har man som person ikke en stærk ryg og core, så får man svært ved at holde kroppen i en rank og sund positur. Vil man derfor gerne problemet med sin kropsholdning til livs, så er det en god idé at træne muskulaturen.

Læs også: Søvnklinikker i Danmark

Vi anbefaler, at man går til en fysioterapeut, hvis man øsnker at få relevante øvelser til sin ryg. På den måde sikrer du dig, at du får øvelser, der er velegnet til dig og din kropstype. Derudover kan du få instruktioner i, hvordan øvelserne skal foretages.

2. Hovedpuden har en betydning

Mange danskere sover den dag i dag med en hovedpude, der ikke er “ergonomisk korrekt”. Mange er faktisk ikke klar over, at der findes hovedpuder, som er skabt til at følge kroppens naturlige anatomi. Det er ærgerligt, da mange nakkeproblemer kan afhjælpes af en ordentlig og ergonomisk hovedpude.

Selvom en hovedpude ikke er svaret på alle problemer, så kan det være et skridt i den helt rigtige retning. Døjer du i dag med nakkeproblemer, og sover du med en “almindelig” blød pude, der ikke nærer støtte til dit hoved, så bør du overveje at kigge nærmere på en ergonomisk hovedpude.

3. Holdningskorrigerende tøj som supplement

Vi startede artiklen ud med at skrive, at du bør træne din muskulatur – og dette tip gælder stadigvæk, selvom vi her kommer med et produkt, der kan holde din skulder og ryg rank.

Anodyne er et danskejet selskab, der har specialiseret sig i holdningskorrigerende tøj. Selskabet sælger den eneste holdningstrøje i Europa, der både er CE-mærket og klassificeret som medicinsk udstyr i klasse 1. Nogle af de udvalgte fordele ved denne t-shirt er:

  • Den sørger for at minde din krop om, at du skal holde den rank. Med andre ord kommer du ikke til at sidde og falde sammen ved skulderen.
  • Du træner dine muskler ved at have denne trøje på og “følge” med den, så du konstant sidder med en god kropspositur.
  • Effekten er dokumenteret – dette er en af de fordele, der er værd at fremhæve!

Ønsker du at få en bedre kropsholdning, så kan en Anodyne holdningskorrigerende trøje godt være det rigtige valg. Se det dog som et supplement til kontinuerlig træning af rygmuskulaturen, så du derved opnår de bedste resultater.

4. Den rigtige madras er alfa og omega

Vi har kort været inde på, hvordan en hovedpude kan være essentiel for en god nattesøvn. Nu er turen kommet til madrasser. Det er nemlig ikke helt uvigtigt, hvad det er for en madras samt topmadras, som du ligger på. Det skal gerne være tilpasset den kropstype, som du har.

Vi har tidligere skrevet en artikel omkring den bedste seng til dårlig ryg. Denne henviser vi atter til, hvis du ønsker at blive klogere på dette område.

Tilmeldig dig vores nyhedsbrev